mandag 30. januar 2012

How to/Hvordan brette formsydde laken?

Så, fra matoppskrifter og vasketips over til noe helt annet. Nemlig bretting av formsydde laken.... Ja, akkurat. Noe så dødsens kjedelig som bretting av laken. Men hvis du, som jeg, alltid har irritert deg over disse uformelige tøystykkene som ikke lar seg temme, så bør du få med deg dette.

Jeg er det fødte skippertaksmenneske og har problemer med rutiner og rigide systemer når det kommer til husarbeid. Tror jeg er veldig glad for at jeg ikke var husmor på 1950 eller 1960-tallet da vellykketheten til husmoren ble målt i nypussede vinduer og perfekt strøkne skjorter.... Jeg liker ikke systemer for systemets egen skyld. Jeg er derimot stor fan av ting som er så enkle at de tross min motstand sniker seg inn som en slags rutine.  

Da min datter for en tid tilbake fikk tilsendt en youtube-link fra en venninne som viste hvordan man bretter formsydde laken så trodde jeg nesten det var en spøk. Det er vel ingen som legger ut video av hvordan man bretter laken, tenkte jeg.  Men jeg satt meg nå ned og så den lille videoen med et åpent sinn og etter at jeg hadde prøvd det selv så var jeg både frelst og omvendt for dette fungerte faktisk. De ford&"#¤mt vanskelige laknene som vanligvis tar opp minst to hyller med dyrebar plass fordi de bare blir dyttet inn i en haug... de ligger nå pent i skapet, brettet med noe bortimot militær presisjon.

Okei, ikke helt militær presisjon det der, jeg innrømmer det, men adskillig bedre enn slik det var før!

Så lite plass kan 4 doble og 2 enkle formsydde laken ta......


Og det beste av det hele er at dette ikke bare ble en "døgnflue" hos meg. For det er nemlig faren hos et skippertaksmenneske som meg selv. At det er velfungerende og veldig gøy i sånn omtrent èn uke. Uke nr to er det ikke fullt så gøy og tredje uken skjønner jeg ikke vitsen med det lengre eller jeg har funnet på en unnskyldning overfor meg selv for å slippe å opprettholde den nye rutinen. Men dette var såpass gøy at jeg, etter tre måneder, fremdeles bruker den nye metoden for å brette mine laken.


Så ta en titt på videoen og gå deretter løs på dine egne laken....... (man får ikke mer gøy enn man lager selv...!?!?!)

Klikk her for å komme til videoen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar